Hvordan udvikler man en dør til Aston Martin

posted in: Inside stories | 0

Det lyder jo som sådan som en meget simple opgave og det skulle ikke give de store udfordringer: Lidt BIW (Body In White) gummi pakninger, håndtag låse osv. Og så er den klaret. Tro mig, det er en meget kompleks opgave med mange forskellige facetter, så lad os tage den fra starten af.

Eftersom jeg var ansvarlig for at dørene kunne gå igennem det test program jeg havde skrevet, havde jeg en stor interesse i at “trække” udviklingen i den rigtige retning. Det skal siges, at vi lænede os meget op ad Fords procedurer mht. testprogram, slet ikke en dårlig ting (samme test som Ford Mondeo så et meget habilt test program). OK og hvad indebærer det så?

Det handler om cirka 120 forskellige test bare på dørene. De kan grupperes i følgende kategorier: Funktionelle, strukturelle, haptics (bruger venlighed), akustik, legal/crash, durabilty, misuse and abuse (kan ikke komme uden om at der var en vis sadistisk tilfredsstillelse i at smække/sparke en dør så hårdt i som man kan da det jo var en del af jobbet).

Af funktionelle test kan nævnes som eksemplevis: Opnå 9 ud af 10 points mht. akustiks når du lukker døren, den skal være selv lukkende når den får et ubetydeligt skub fra åben position, den skal kunne åbne og lukke 84.000 gange, den skal modstå Arizonas støv og 60 grader ambient plus sol (svarer til 100C på toppen af døren) endelig er “squeaks and rattle” listen meget lang. Hvilket er nødvendigt for at kunne sikre kvaliteten og at Aston Martin produktet er det bedste i sin klasse.

Det hele starter med at Styling laver deres ønsker i ler. Billedet nedenfor viser en lermodel som Styling ville have lavet det. Alting starter med nogle tegninger. Disse bliver omsat til ler. Her bliver der arbejdet meget med detaljerne og der kommer en endelig form frem. Denne form bliver digitaliseret og man “reverse engineer” målingerne og fræser det ud i ler for visuel sign off.

Lermodel fra Styling afdelingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Disse CAD filer bliver dernæst sendt til Engineering (der hvor jeg sad). Så er det op til os og få det til at virke inden for disse rammer. Som sådan er det ikke muligt at fravige denne valgte geometri (design vinder). Det er jo designet der sælger vores kunst, så er det jo op til os at få kvaliteten til at matche styling inden for de givne rammer. Generelt ikke et problem og med en god ånd og kommunikation i bygningen var det heller ikke et problem.

Som al anden produktudviklingen sker dette igennem forskellige faser: Fra AP=Afermation prototype, CP= control prototype, CP 1, CP 2, CP3 osv. indtil den første bil er bygget. Engineering kan først fralægge sig ansvaret efter de første 90 biler er blevet produceret helt uden problemer (samling, dele, kvalitet osv.) så “failure is not an option”.

Man starter med er at lave en prototyper af BIW døren og bolte den på en rig, alt yderligt der skal monteres på døren ville blive monteret i form af død vægte og de første strukturelle test går i gang. Hermed får vi valideret (eller ikke) om alle de strukturelle beregningerne matcher den virkelige verden og om der er nogle fundamentale fejl. Husk nu at jeg arbejdede med et stort antal individer her og det var mit ansvar at vi alle sammen trak i den samme retning. At sørge for at alle ingeniører (der sad med hver deres komponent) arbejder sammen som en enhed. Altid meget kompetente fok, der ved hvad de taler om og et rigtigt godt team der kan levere virkelig gode produkter.

Til sidst kom vi i mål med en rigtig godt kvalitets produkt, der bestod alle test uden problemer (vi prøvede faktisk 120.000 dør åbne lukke cyklusser, før der var nogle komponenter der gik i stykker). Må dog sige at vi var igennem 12 niveauer af test og det beslag der holder gas dæmperen på døren (og ECU) havde 5 design ændringer for at få det til at holde.

Et par lækre detaljer som gør mig stolt af at have arbejdet på produktet (der sidder på alle DB9 og V8): Åben døren helt op skub den til hvor den “hviler” på den sidste detent, giv den et lille skub og den lukker helt af sig selv med en meget fint og dæmpet lyd. Lidt svært idet den ikke må lukke hvis den også holder på en 15% skråning (højre venstre) og der skal tages forbehold for hvis den anden dør er åben/lukket (kompression af luften i den meget tætte kabine). Ydermere det at selve inderdelen af døren er lavet af magnesium og kun vejer 0,7 kg.

Skriv et svar